Girimananda Sutta

Tłumacz: 
Kuo Sheng

(Anguttara Nikaya, Dasaka Nipata 60)

Tak słyszałem. Błogosławiony przebywał wtedy w Savatthi, w gaju Jetta, w parku Anathapindika. Pewnego razu Czcigodny Girimananda poważnie zaniemógł i cierpiał z powodu choroby. Czcigodny Ananda przeszedł wtedy do Błogosławionego i okazawszy mu szacunek usiadł z boku. Gdy to zrobił, zwrócił się do Błogosławionego:
- Czcigodny Panie, Czcigodny Girimananda dotknięty chorobą zaniemógł poważnie i cierpi. byłoby dobrze, gdybyś Błogosławiony w swoim współczuciu udał się do Czcigodnego Girimimanandy.

Budda odpowiedział:
- Gdybyś ty Anando poszedł do bhikku Girimanandy i powiedział mu o Dziesięciu Kontemplacjach, to być może bhikku Girimananda natychmiast zostałby wyleczony. Jakie to Dziesięć Kontemplacji? Są to:

  1. Kontemplacja niestałości,
  2. Kontemplacja bezjaźniowości
  3. Kontemplacja obrzydliwości,
  4. Kontemplacja zagrożenia,
  5. Kontemplacja porzucenia,
  6. Kontemplacja zaniku,
  7. Kontemplacja ustania,
  8. Kontemplacja rozczarowania się do całego świata,
  9. Kontemplacja niestałości wszelkich form,
  10. Uważność wdechu i wydechu.

Jaka to kontemplacja niestałości?

Otóż Anando, bhikku, który odszedł do lasu, albo który przebywa pod drzewem, albo w innym pustym miejscu tak rozważa:
"Materia jest niestała, czucie jest niestałe, postrzeganie jest niestałe, formy są niestałe, świadomość jest niestała."
Trwa tak, kontemplując niestałość tych pięciu elementów jako obiektów przywiązania. To Anando zwane jest kontemplacją niestałości.

Jaka jest kontemplacja bezjaźniowości?

Otóż Anando, mnich, który odszedł do lasu, albo przebywa pod drzewem, albo w innym pustym miejscu, rozważa w sposób następujący:
"Oko nie jest jaźnią, obiekty widziane nie są jaźnią, ucho nie jest jaźnią, dźwięki nie są jaźnią, nos nie jest jaźnią, zapachy nie są jaźnią, język nie jest jaźnią, smaki nie są jaźnią, ciało nie jest jaźnią, obiekty dotyku nie są jaźnią, umysł nie jest jaźnią, zjawiska nie są jaźnią".
Trwa tak, kontemplując bezjaźniowość wewnętrznych i zewnętrznych podstaw. To Anando zwane jest kontemplacją bezjaźniowości.

Jaka jest anando kontemplacja obrzydliwości?

Otóż Anando, bhikku rozważa to ciało od podeszew stóp w górę i od włosów na głowie w dół, zawarte w skórze jako pełne wszelkiego rodzaju nieczystości. Na to ciało składają się włosy na głowie, włosy na ciele, paznokcie, zęby skóra, mięso, ścięgna, kości, szpik, nerki, serce, wątroba, przepona, śledziona, płuca, jelita grube i cienkie, kał, żółć, flegma, śluz, krew, pot, łzy, tłuszcz, ślina, smarki, olej stawów i mocz.
Trwa tak, kontemplując obrzydliwości tego ciała.
To właśnie Anando zwane jest kontemplacją obrzydliwości.

Jaka jest kontemplacja zagrożenia?

Otóż Anando bhikku, który odszedł do lasu, albo który przebywa pod drzewem, albo w innym pustym miejscu rozważa, jak następuje:
"To ciało jest źródłem mnóstwem bólu i wielu niebezpieczeństw, ponieważ wszelkiego rodzaju dolegliwości powstają w ciele. A są to: choroba oczu, choroba uszu, choroba nosa, choroba języka, choroba ciała, ból głowy, świnka, choroba ust, choroba zębów, kaszel, astma, przeziębienia, zgaga, gorączka, ból brzucha, omdlenia, krwotok, grypa, cholera, trąd czyraki, dżuma, gruźlica, padaczka, świerzb, rak, przetoki, choroby związane z żółcią, flegmą, wiatrem, powstałe z powodu konfliktu fluidów lub zmiany klimatu, powodowane zajęciem, do którego nie jest się przyzwyczajonym, gwałtownością, jako skutek karmy, z zimna, gorąca, głodu, pragnienia, odchodów i moczu".
Trwa tak, kontemplując zagrożenia ukryte w tym ciele.
To Anando, zwane jest kontemplacją zagrożenia.

A jaka jest Anando kontemplacja porzucenia?

Otóż Anando, bhikku nie toleruje myśli o pożądaniu, gdy ta się pojawia, ale porzuca ją, rozprasza, kładzie jej kres, unicestwia ją. Nie toleruje błędnych, niepożytecznych stanów, gdy te się pojawiają, ale porzuca je, rozprasza, kładzie im kres, unicestwia je.
To właśnie Anando, zwane jest kontemplacją porzucenia.

A jaka jest Anando kontemplacja zaniku?

Otóż Anando bhikku, który odszedł do lasu, albo który przebywa pod drzewem, albo w innym pustym miejscu, tak rozważa:
"To jest spokojne, to jest subtelne - innymi słowy - wyciszenie wszelkich tworów mentalnych, porzucenie wszystkich składników stawania się, zniszczenie pożądania, zanik, nibbana".
To Anando zwane jest kontemplacją zaniku.

A jaka jest Anando kontemplacja ustania?

Otóż Anando, bhikku który odszedł do lasu, albo który przebywa pod drzewem, albo w innym pustym miejscu, rozważa tak:
"To jest spokojne, to jest subtelne - innymi słowy - wyciszenie wszelkich tworów mentalnych, porzucenie wszystkich składników egzystencji, zniszczenie pożądania, ustanie - nibbana"
To Anando, zwane jest kontemplacją ustania.

A jaka jest Anando kontemplacja rozczarowania się do całego świata?

Otóż Anando, poprzez porzucenie wszelkich zmartwień i lgnięcia wszelkich mentalnych uprzedzeń i wierzeń, wszelkich skłonności związanych ze światem, poprzez nielgnięcie stajesz się rozczarowany do całego świata.
To Anando zwane jest kontemplacją rozczarowania się do całego świata,

A jaka jest Anando kontemplacja niestałości wszelkich form?

Otóż Anando, bhikku jest przerażony, poniżony i pełen odrazy do wszelkich form.
To Anando, zwane jest kontemplacją niestałości wszelkich form.

A jaka jest Anando uważność wdechu i wydechu?

Otóż Anando, bhikku który odszedł do lasu, albo który przebywa pod drzewem, albo w innym pustym miejscu, siada ze skrzyżowanymi nogami, ciało utrzymuje wyprostowane, ustanawia uważność przed sobą i tylko uważnie wdycha i uważnie wydycha. Wdychając długo jest świadomy: "Wdycham długo". Podobnie wydychając długo jest świadomy: "wydycham długo". Wdychając krótko jest świadomy: "Wdycham krótko". Podobnie wydychając krótko jest świadomy: "Wydycham krótko".

Ćwiczy sam siebie: "Doświadczając całego ciała będę wdychał".
Ćwiczy sam siebie: "Doświadczając całego ciała będę wydychał".

Ćwiczy sam siebie: "Wyciszając wszelkie cielesne doznania będę wdychał".
Ćwiczy sam siebie: "Wyciszając wszelkie cielesne doznania będę wydychał".

Ćwiczy sam siebie: "Doświadczają zachwytu będę wdychał".
Ćwiczy sam siebie: "Doświadczając zachwytu będę wydychał".

Ćwiczy sam siebie: "Doświadczając zjawisk psychicznych będę wdychał".
Ćwiczy sam siebie: "Doświadczając zjawisk psychicznych będę wydychał".

Ćwiczy sam siebie: "Wyciszając zjawiska psychiczne będę wdychał".
Ćwiczy sam siebie: "Wyciszając zjawiska psychiczne będę wydychał".

Ćwiczy sam siebie: "Doświadczając umysłu będę wdychał".
Ćwiczy sam siebie: "Doświadczając umysłu będę wydychał".

Ćwiczy sam siebie: "Uspokajając umysł będę wdychał".
Ćwiczy sam siebie: "Uspokajając umysł będę wydychał".

Ćwiczy sam siebie: "Koncentrując umysł będę wdychał".
Ćwiczy sam siebie: "Koncentrując umysł będę wydychał".

Ćwiczy sam siebie: "Wyzwalając umysł będę wdychał".
Ćwiczy sam siebie: "Wyzwalając umysł będę wydychał".

Ćwiczy sam siebie: "Kontemplując porzucenie będę wdychał".
Ćwiczy sam siebie: "Kontemplując porzucenie będę wydychał".

Ćwiczy sam siebie: "Kontemplując zanik będę wdychał".
Ćwiczy sam siebie: "Kontemplując zanik będę wydychał".

Ćwiczy sam siebie: "Kontemplując ustanie będę wdychał".
Ćwiczy sam siebie: "Kontemplując ustanie będę wydychał".

To Anando zwane jest uważnością oddychania.

Jeżeli pójdziesz Anando do bhikku Girimanandy i powiesz mu o tych Dziesięciu Kontemplacjach to być może jego dolegliwości zostaną natychmiast uleczone, gdy jedynie to usłyszy.

Ananda, pouczony przez Buddę o Dziesięciu Kontemplacjach poszedł do czcigodnego Girimanandy i powiedział mu o nich. Gdy tylko Czcigodny Girimananda usłyszał o tych Dziesięciu Kontemplacjach, jego dolegliwości natychmiast odeszły.

W taki sposób Czcigodny Girimananda uwolnił się od swej niemocy.