Spis treści
Prawość — Ścieżka — Przytomność
Rozdział dwudziesty
Ścieżka
- 273.
- Ze wszystkich ścieżek najlepsza jest Ośmioaspektowa Ścieżka; ze wszystkich prawd najlepsze są Cztery Szlachetne Prawdy; ze wszystkich rzeczy najlepsza jest wolność od żądz; ze wszystkich ludzi najlepszy jest Ten Który Dostrzega (Budda). 1
- 274.
- To jedyna droga: nie ma innej, by oczyścić swój wgląd. Idź tą ścieżką, a zmylisz Marę. 2
- 275.
- Idąc po tej ścieżce położysz kres cierpieniu. Odkrywszy, jak wyciągnąć cierń żądzy, objaśniam ścieżkę. 3
- 276.
- Sami musicie się wysilać; Buddowie jedynie wskazują drogę. Ludzie nawykli do medytacji, którzy idą ścieżką, uwalniają się z więzów Mary. 4
- 277.
- „Wszystkie uwarunkowane rzeczy są nietrwałe” — gdy dzięki mądrości człowiek to dostrzega, odwraca się od cierpienia. To jest ścieżka wiodąca do oczyszczenia. 5
- 278.
- „Wszystkie uwarunkowane rzeczy są niezadowalające” — gdy dzięki mądrości człowiek to dostrzega, odwraca się od cierpienia. To jest ścieżka wiodąca do oczyszczenia. 6
- 279.
- „Wszystkie rzeczy nie są jaźnią” — gdy dzięki mądrości człowiek to dostrzega, odwraca się od cierpienia. To jest ścieżka wiodąca do oczyszczenia. 7
- 280.
- Próżniak, który nie wysila się wtedy, gdy powinien, który choć młody i silny, jest pełen lenistwa, którego umysł wypełniają próżne myśli — taki marny człowiek nie odnajduje ścieżki ku mądrości. 8
- 281.
- Niech człowiek uważny w mowie, z opanowanym umysłem, nie dopuszcza się swoim ciałem zła. Niech oczyszcza te trzy rodzaje czynów i osiąga ścieżkę, którą głosił Wielki Mędrzec. 9
- 282.
- Mądrość wypływa z medytacji, bez medytacji mądrość zanika. Niech człowiek — wiedząc o tych dwóch ścieżkach, rozwoju i upadku — tak kieruje sobą, by jego mądrość mogła wzrastać. 10
- 283.
- Zetnij las (żądz), a nie jedno drzewo. Z lasu (żądz) wypływa strach. Wytrzebiwszy las i jego poszycie (pragnień), o mnisi, bądźcie wolni od namiętności![1] 11
- 284.
- Tak długo, jak mężczyzna pożąda kobiety, jakkolwiek byłoby to subtelne, jego umysł jest przywiązany, niczym ssące cielę do swej matki. 12
- 285.
- Odetnij swe namiętności, jak ktoś wyrywający własnymi rękami jesienny lotos. Kultywuj jedynie ścieżkę prowadzącą ku pokojowi, ku Nibbanie, którą oznajmił Czcigodny. 13
- 286.
- „Tu będę mieszkał w porze deszczowej, a tam zimą i latem” — tak rozmyśla głupiec. Nie uświadamia sobie niebezpieczeństwa (nadejścia śmierci). 14
- 287.
- Jak wielka powódź porywa uśpioną wioskę, tak śmierć chwyta i zabiera człowieka, którego umysł czepia się poczucia zadowolenia ze swego potomstwa i trzód. 15
- 288.
- W kogo uderza śmierć, tego nie ochronią bliscy. Nikt go nie może uratować — ani synowie, ani ojciec, ani krewni. 16
- 289.
- Zrozumiawszy to, niech człowiek, który jest mądry, powściągliwy i moralny, śpieszy utorować sobie ścieżkę wiodącą ku Nibbanie. 17
- Znaczenie tego zalecenia to: „Zetnij las żądz, lecz nie umartwiaj ciała”.