(1450–1521)
Logczenpa obiecał, że się inkarnuje — Pema Lingpa był jego następną inkarnacją. Zarazem był ostatnią czystą inkarnacją córki króla Trisong Detsena, księżniczki Pema Sel. Urodził się w Bhutanie w wiosce Bhumtang. Jego ojcem był Tondrup Zangpo z klanu Njo (klan z którego wywodzi się też linia Mindrolling — przyp. red.), jego matką była Trongma Peldzom. Jego narodzinom towarzyszyło wiele znaków i odrodził się w tym świecie w pełni oświecony. Stał się jednym z najbardziej znanych świętych ludzi Bhutanu.
Czwarty z pięciu królów tertonów, którego duchowe dziedzictwo, aż do dnia dzisiejszego nadaje kształt duchowemu życiu tego królestwa. Spontanicznie nauczył się pism Dharmy po zwykłym zerknięciu na pismo dakini. Od wczesnego dzieciństwa nigdy nie słuchał swoich rodziców, lecz raczej w prawdziwym tantrycznym stylu zawsze działał pod wpływem bezpośredniego impulsu.
Dziesiątego dnia siódmego miesiąca roku małpy 1476 kiedy miał 26 lat w miejscu zwanym Jige Trukma pojawił się Pemie Lingpie Padmasambhawa. Guru Rinpocze pobłogosławił go i podał mu w ręce spis 108 wielkich skarbów (term). W ciągu roku wyciągnął na świat ze znanego jeziora Mebar pierwszy głęboki skarb z listy. Cykle świetlistej przestrzeni Wielkiej Doskonałości (Dzogczen longsal gji kor). Otoczony rzeszą ludzi wszedł do jeziora bez zawahań trzymając zapaloną lampę w rękach. Kiedy wyszedł z jeziora lampa w jego dłoniach wciąż się paliła i trzymał pod ramieniem wielką skrzynię, która zawierała skarb. W podobny cudowny sposób odkrył termę Wielkiej Doskonałości Rozwijanie Intencji Samantabhadry (Dzogczen kunzang gong du) w Samje Czimpu świętym miejscu nieopodal klasztoru Samje. Pema Lingpa odkrył wiele świętych obiektów jak wizerunki, książki i stupy. Odkrył też wizerunki Padmasambhawy. Odkopał także świątynię Lho Kjercu, która wcześniej nie była widoczna i która jest podobna do świątyni Peltsap Szunpa w Samje. Świątynia ta widoczna jest dnia dzisiejszego. Wśród skarbów, które odkrył Pema Lingpa były także kamienie turkusu króla Dharmy Trisong Detsena, jednolite szaty księżniczki, jasnowidzące lustro i wiele innych bogactw rodzinnej dynastii.
Przyjaciel i nauczyciel Wielkiego V Dalaj Lamy, nauczał i wydobywał termy w Tybecie i Bhutanie, pozostawił dodatkowe dziedzictwo — miriardy odcisków stóp i pisał rękoma na skale tak jak na świetlistej linii oraz fizycznych dziedziców wliczając w to VI Dalaj Lamę, obecną królewską rodzinę Bhutanu i wielu innych duchowych i świeckich przywódców Bhutanu i Tybetu. Poprzez sny Guru Rinpocze prowadził Peme Lingpe do wielu skarbów (term).
Kiedy Guru Rinpocze jeszcze żył (podejrzewam, że autorowi chodziło o okres zanim odszedł Guru Rinpocze do krainy jakszasów na Miedzianą Górę — przyp. red.) ludzkość nie była wystarczająco rozwinięta żeby zrozumieć wszystkie jego duchowe wglądy. Kiedy czas dojrzał Guru Rinpocze poprzez wizje i sny kierował odpowiednich ludzi do tych skarbów. Odkrywcy skarbów (tertoni) wyciągali te termy i tłumaczyli ten język tajemnych skarbów na język ich czasów. Pema Lingpa przekazał w ten sposób dziedzictwo term zapełniając więcej niż 20 ksiąg. Wiele z jego rytuałów jest obecnie wciąż wykonywanych dla dobra Bhutanu. Jak wielu wielkich lamów w czasach przed i po nim Pema Ligpa także podróżował.
Jeden ze skarbów, który Pema Lingpa odkrył zawierał listę bóstw z religii przedbuddyjskiej (bön — przyp.red.). Na tej długiej ekspedycji przez lądy Pema Lingpa wielokrotnie spotykał się ze starożytnymi górskimi bogami o ustalonej reputacji. Niektóre bóstwa chciały także przeciwstawić się rozszerzaniu buddyzmu lub politycznemu wpływowi lamów i blokowało drogę świętym buddyjskim ludziom. Od czasu gdy zaczął też nauczać z tekstów właściwego sposobu wykonywania rytuałów dla tych bóstw, Pema Lingpa mógł podporządkować je wszystkie magią. One nie mogły dłużej przeciwstawiać swoje magiczne moce temu przeciwnikowi.
Pema Lingpa nigdy nie akceptował jako duchowych nauczycieli lamów czy uczonych ludzi. Cała jego wiedza była mu przekazana poprzez sny i wizje osobiście przez Guru Rinpocze. Dlatego też Pema Lingpa reprezentował najczystszą formę nauk Guru Rinpocze. Było stwierdzone, że zwykła kropla nektaru mowy Pemy Lingpy mogła wyzwolić podczas słuchania. Jego współczucie szczególnie skłaniało się ku nieszczęśliwym istotom ze złym poglądem, które brał pod swoją opiekę z intencją żeby stały się jego uczniami w przyszłych żywotach. Guru Rinpocze przepowiedział moc wyzwalania istot przez Peme Ligpe mówiąc: „Chociaż sceptycznie jest bliski koniec cyklicznej egzystencji. Nawet larwa wejdzie na ścieżkę”.
Drugi z pięciu królów tertonów o imieniu Lingpa Pema Lingpa reprezentuje kierunek zachodni, kierunek związany z Buddą Amitabhą, uważany jest za jego emanację. Z pewnością reprezentuje zrealizowane istoty mandali w Akaniszcie (czystej krainie Amitabhy i Czenrezika). Pema Lingpa często reprezentuje też pustą przestrzeń, ponieważ ślubował, że samotnie wśród regentów Guru Rinpocze będzie inkarnować się w tym świecie samsary ze względu na czujące istoty, dopóki nie skończy się kompletnie nadchodząca czarna kalpa.
Zgodnie z przepowiednią Padmasambhawy, dziedzictwem Pemy Lingpy było odkryć 108 skarbów Dharmy, ale z powodu niepomyślnych okoliczności pomyślnie odkrył tylko 32 termy. Te pełne nienaruszone nauki stworzyły podstawę dla większości buddyjskich praktyk w Bhutanie aż po dzień dzisiejszy. Kiedy nadchodziła śmierć jego syn poprosił o pozwolenie na znalezienie pozostałych term. Mistrz odparł: „To będzie trudne dla Ciebie odnalezienie tych skarbów, ale jeśli będziesz całkowicie przestrzegał zobowiązań i modlił do mnie może znajdziesz parę pomniejszych”. I tak też się stało. Przepowiedział, że będzie buddą o imieniu Wadżragarbha w czystej krainie o nazwie lotosowa macierz i wszyscy, którzy obecnie są z nim związani odrodzą się w tej krainie i staną się uczniami tego Buddhy.
W roku 1521 po długim i obfitującym w wydarzenia życiu nadszedł czas na opuszczenie przez niego tego świata. Przekonał o jego zdolności wyzwalania wielu istot z cyklu odrodzeń kiedy to już na łożu śmierci obiecał zaniechać odejścia w nirwanę. Zamiast tego będzie kontynuował odradzanie się. Kiedy Pema Lingpa odszedł w wieku 72 lat, tęcze, deszcze kwiatów i trzęsienia ziemi trwały przez 3 miesiące i pozostałości jego serca-turkusowa dziewczyna (?) wtopiła się w jego syna Dałe.
Obie linie rodzinna i inkarnacji Pemy Lingpy są kontynuowane i dały owoce w postaci wielkich mistrzów i przywódców. Jego rodzony syn i inni potomkowie byli bardzo poszukiwani jako synowie prawa przez lokalnych arystokratów. Obecna rodzina królewska są potomkami Pemy Lingpy i VI Dalaj Lamy. Inkarnacje ciała, mowy i umysłu wciąż pojawiają się w Tybecie i Bhutanie (inkarnacja ciała kontynuuje odradzanie się w Bhutanie zawsze jako Gangteng Tulku głowa Gonpy Gangtek.
Powyższy tekst przejęto za uprzejmą zgodą autora strony internetowej http://www.rime.pl
Źródła: